Helden in de opvang: Kids First!

25 mei 2020

De afgelopen maanden stonden in het teken van het coronavirus, wat veel veranderingen met zich meebracht. Onderstaande brief met onderwerp ‘Helden in de opvang: Kids First!’ ontvingen wij van Nicolette Venema. Haar verhaal belicht hoe zij de corona-crisis en de kinderopvang heeft ervaren als alleenstaande ouder in een cruciaal beroep. 

Zorg voor en opvang van mijn kind

“Door het coronavirus is het dagelijkse leven van een ieder veranderd: school, opvang, werk, boodschappen doen, sporten, verjaardagen… alles verloopt anders dan we gewend waren. Het is verrassend om te zien dat iedereen zich op zijn eigen wijze aanpast aan een nieuwe situatie. Wat dat betreft heeft Kids First haar naam voor mij meer dan waar gemaakt.

Als alleenstaande ouder, werkzaam in de zorg, heb ik mogen ervaren dat de zorg voor en opvang van mijn dochter Josefien (7 jaar) bij Kids First daadwerkelijk op de eerste plek staat. Zondagavond 15 maart, direct na de aankondiging van premier Rutte dat de scholen en opvang met ingang van de volgende dag dicht zouden gaan, ontving ik bericht van Kids First dat alle locaties open zouden zijn voor ouders met vitale beroepen. Ik vraag diezelfde avond direct de noodopvang aan.

Maandagochtend om 09.00 uur heb ik reeds bevestiging van het hoofdkantoor dat ik het kan regelen met onze locatie: Alles Kwetter. Na een telefoontje met pedagogisch medewerker Elles hoor ik dat Josefien elke middag vanaf 15.00 uur op de BSO (in het schoolgebouw) terecht kan. Wat een zorg minder om te weten dat dit goed geregeld is.

Hele dagen noodopvang

Dat dit niet vanzelfsprekend is, blijkt uit het feit dat op maandag de noodopvang vanuit school niet geregeld was. Het bleef lang onduidelijk wanneer, waar en door wie Josefien opgevangen zou worden. Gelukkig heb ik drie dagen lang een beroep kunnen doen op andere ouders om Josefien onder schooltijd op te vangen en om 15.00 uur naar de BSO te brengen. Op woensdagochtend kwam het verlossende bericht dat vanaf donderdag Josefien de hele dag opgevangen kon worden door… Kids First.

Fantastisch dat alle medewerkers van Kids First in deze onzekere tijd klaar stonden voor de opvang van Josefien en de andere ‘noodopvang’kinderen. Juist in het begin kwamen de ‘noodopvang’kinderen op nummer één, oftewel: Kids First. Ook nu wordt er weer veel van jullie pedagogische medewerkers gevraagd, zeker qua flexibiliteit. De BSO is eerder open gegaan om aan te sluiten op de aangepaste eindtijden van de school. Ik heb begrepen van de gemeente dat zij de hiermee gepaard gaande extra (personeels)kosten van Kids First niet kunnen compenseren, omdat dit onder het budget van het onderwijs zou vallen. Tot op heden is het onduidelijk of deze kosten door het onderwijs daadwerkelijk gecompenseerd gaan worden (dit heeft geen gevolgen voor de loonstroken van de medewerkers – red.). Ik vertrouw erop dat dit uiteindelijk allemaal goed zal komen.

Helden in de opvang

Na deze hectische periode zal er hopelijk een goed overleg en goede samenwerking tussen scholen en opvangorganisaties zijn ontstaan op basis van gelijkwaardigheid. En zal het allerbelangrijkste de zorg voor en ontwikkeling van het kind op nummer één staan.

Graag wil ik alle medewerkers van Kids First (van het hoofdkantoor tot de locaties) enorm bedanken. En in het bijzonder de locaties Alles Kwetter en Alles Kids. Voor mij zijn jullie de helden in de opvang. En kan ik met een gerust hart mijn kostbaarste ‘bezit’ in jullie betrouwbare en zorgzame handen leggen.

ALLEMAAL BEDANKT!

Nicolette Venema
Moeder van Josefien
(gefingeerde naam – red.), klant Kids First”

 

Volg Kids First ook via onze Facebook, Instagram en/of LinkedIn.